Asset 5

Éltető Erő blog

Éltető Erő Blog | Mi a meditáció?

Mi a meditáció? Tudd meg a gyakorlás által!

Amit a meditációról tudok - tapasztalatmegosztás

A meditáció egy létezési mód. A legegyszerűbb módja annak, hogy életem minőségén javítsak. Talán azért, mert a meditációban az történik meg, aminek lehetősége van. Meditációban arra figyelek, amit „lehet” tennem, és amit teszek. . Első hallásra ez szűk mezsgye, mégis javaslom, próbáld ki Te is! A meditáció tanulás önmagamról. Az önismeretemet a jelenben levés tudásának megtapasztalásával fejlesztem. Figyelmem arra irányul a meditációban, ami van. És a meditáció befejezését követően is így működök. Arra figyelek, ami van, ami az adott pillanatban lényeges.

Gyakorlat 1.

Nézz körül ott, ahol most vagy és keress egy tevékenységet, amit lehetőséged van végezni. Végezd és közben csak erre az egy tevékenységre figyelj. Mit tapasztalsz?

A "semmittevés" csak a látszat

A meditáció paradox működés: látszólag semmit tevéssel töltöm az időmet és csak ülök. A külső szemlélőhöz képest az, aki meditál tudatában van többek között annak, hogy lélegzik, egyenesen tartja a gerincét. Ezek cselekvés minőségek, melyek energiát igényelnek a részemről, figyelmet, koncentrációt. A fizikai mozdulatlanságot is mozdulatokkal hozom létre: apró pici, alig érzékelhető dinamikus mozgás által jön létre a mozdulatlanság.

Gyakorlat 2.

Állj egyenesen, mozdulatlanul. Figyeld meg az izmaidnak (például a szívednek is) mennyit kell dolgozniuk, hogy meg tudd tartani az egyenes és mozdulatlan állapotot.

Csak az van, ami van

A meditációban a lényeg az, ami van. És az van, aminek lehetősége van – a kívülről történő irányítással ellentétben, ahol szempontok alapján kerül látóterünkbe a lehetőség.. Valóságos és természetes folyamat, a tapasztalat és élmény is. Valóságosan figyelem a légzésemet és tartom a pozíciót, egyenes a gerincem, a mellkasomban van hely a levegőnek. Valóságosan érzékelem az izmaim finom rezdüléseit. Az idő elveszíti jelentőségét. Sose szoktam tudni, hogy öt vagy negyven percet töltöttem meditációban, az élmény nem időhöz kötött. A kósza gondolatok egy idő után eltűnnek. Miután a saját testemmel és tudatommal vagyok jelen, így teljes biztonságban vagyok..

Gyakorlat 3.

Ülj le és tippeld meg, hány percig maradsz ülve. Kezdj el ülni és amikor először eszedbe jut, hogy vajon mennyi idő telt el vagy mennyi idő van még hátra, nézd meg az órát.

A meditáció elvezet a boldogság állapotába

Meditáció közben boldogságot tapasztalok – máskor is. Következésképp, ha arra figyelek, ami van, akkor az elégedettség és a hála tölt el, mely tapasztalatok a boldogság állapotát építik fel bennem. Ezt egyre gyakrabban érzem, hiszen rögzül a meditációs tapasztalatom és egyre több, nem meditatív helyzetben is előjön a “tudás”. Meditatív állapotban volt már olyan, hogy zene született bennem (pedig soha nem foglalkoztam zenéléssel, zeneszerzéssel) vagy megoldást találtam egy régóta fennálló problémás helyzetre (holott eszembe se jutott ezzel foglalkozni az adott pillanatban). Felfedezem újra és újra, mennyi erő van a testemben – hangsúlyozom, a mozdulatlanság sok izom dinamikus mozgásának és a fókuszált figyelmemnek a megnyilvánulása. Ez a tapasztalat erősít akkor is, amikor nem meditálok.

Gyakorlat 4.

Idézz fel egy olyan eseményt az életedből, ami örömmel töltött el. Hogyan változott a hangulatod?.

Éltető Erő Blog | Mi a meditáció?

A koncentrált figyelem folyamata egyetlen pillanatba sűrítve. Ez a meditációs tapasztalatom legpontosabb szimbóluma.

A lélek raktára

A meditáció élménye és tapasztalata elraktározódik. Van olyan időszak, amikor kimarad a napi ritmusomból a meditáció, mint aktív cselekvési forma. Ennek ellenére mégis gyakran érzem magam A meditatív állapotomban. Miért? Mert a meditáció során megélt tapasztalatom megmarad! Megmarad a képességem a fókuszált figyelemtartásra a forma nélkül is. Például képesek vagyok főzés közben a főzésre koncentrálni teljes egészében vagy régebben, hosszú percekig néztem, ahogy a pici gyermekem próbál elérni egy játékot a földön. Intenzíven tudok koncentrálni a munkámra, az írásra – éppen ebben a pillanatban is.. A koncentrált figyelem nyugalommal áraszt el. Tisztábban tudok így gondolkodni, magabiztos vagyok, bízom a megérzéseimben.

Gyakorlat 5.

Figyelj a légzésedre pár percig. Aztán kezdj bele valamibe, például készíts egy teát vagy kertészkedj. Van-e változás, ahhoz képest, ahogyan korábban érezted magad a cselekvésben?

A stressz nem bújhat el

A testtudatom élesebbé válik, ezért könnyen észreveszem, hogy stresszhelyzetben vagyok. Ebből következik, hogy hamarabb kezdek változtatni a nyugalmi állapot ismételt elérése érdekében. Ez gyakorlás eredménye, hiszen a meditációs üléseim során, a kellemetlen tünetek “csak úgy elmúlnak”, észrevétlenül. Amint észreveszem, hogy valami eltereli a figyelmemet, rögtön a légzésemre, a testtartásomra koncentrálok Megtanultam, mire van szükségem ahhoz, hogy a feszültséget oldjam, milyen út vezet a nyugalomi állapotomba – összpontosított figyelem gyakorlására van szükségem. A folyamatot a következő mechanizmus alapján képzelem el: meditációban a légzésemre, a testtartásomra figyelek, arra, hogy mozdulatlan maradjak. Mindeközben érzem ahogy időnként megmozdul egy-egy izmom, hogy meg tudjam tartani magam. Van, hogy pontosan be tudom határolni egy-egy fájdalom, a zsibbadás területét, meg tudom határozni a minőségét anélkül, hogy ez kellemetlenséget okozna. A figyelmemet azonban a légzésemre és a testtartásomra összpontosítom és a kellemetlen érzet feloldódik anélkül, hogy ezt akarnám. A testem önmagától megtanulja az oldódás útját, így ezt a tudást is előhívhatom bármikor.

Gyakorlat 6.

Amikor számodra kellemetlen helyzetbe kerülsz – egy beszélgetésben például – figyeld meg az izmaid állapotát. Nem kell, hogy változtass rajta, egyszerűen csak figyeld meg, mi történik. A megfigyelés az első lépés.

Aktív részvétel a saját életemben

Felfedezem a határaimat és tiszteletben tartom másokét, a saját gyerekemét is. Hagyom, hogy ő érje el, amit akar. Az örömöm egy ideje abból fakad, hogy mások, a szeretteim számára teret hagyok a saját életük megélésére.. A saját felfedezéseim alapján tárulnak fel előttem összefüggések. A hétköznapi életemet képes vagyok más és több féle szempont alapján nézni és erre bíztatok másokat is. A változások természetes folyamattá válnak, érzem, hogy képes vagyok igazodni azokhoz. Az életem aktív résztvevőjévé válok a passzív szemlélőből – nagyon fontos változás! Én vagyok a felelős azért, ami történik velem.

Gyakorlat 7.

Gondolj újra egy olyan szituációt, amiben valaki mást hibáztattál a sikeretlenségedért. Képzeld el, a Másik szempontjából saját magadat.

A meditáció a fejlődés útja

Amikor meditálok, tudatosan döntök úgy, hogy lehetőséget adunk magamnak a fejlődésre. A fejlődés változást jelent számomra, mégpedig abba az irányba, amelyik életem minőségét javítja, meditálj!

Ami történhet Veled, ha minden nap gyakorolsz:

  • Kitartóbb leszel: minden nap gyakorold, rendszert viszel az életedbe..
  • Fizikailag erősödsz: tested mozdulatlansága a mélyizmaid dinamikus mozgásából fakad, tartod magad.
  • A pulzusszámod csökken (idővel): a légzésésed lassabb lesz és mélyül.
  • A stresszkezelési stratégiád tudatossá válik: a testtudatod fejlődik és könnyen észreveszed, ha valami változik a megszokotthoz képest. Hamarabb reagálsz és cselekszel a visszarendezés, a stressz okának megszüntetése érdekében.
  • Boldogabb leszel: figyelmed arra fordítod, ami van.
  • A változásokat természetes folyamatként kezeled: a lehetőségeket észreveszed és tudsz élni ezekkel.
  • Javul a koncentrációs képességed: a figyelmed tudatosan fordítod egyszerre egy dologra. Jobban fogsz tanulni.
  • Megoldások keresése helyett a folyamat megfigyelése és megélése válik fontossá: a kérdés fontosabb lesz, mint a válasz.
  • A kérdéseidre választ kapsz.
  • A saját utadat fogod járni: a gondolataid kitisztulnak, az intuíciód élesedik. A cselekedeteid egyértelműek lesznek.

Gyakorlati tanácsok a meditáció kivitelezéséhez

Amit javaslok, a zen meditáció gyakorlása. Ez csendben történik. Alapja a mozdulatlan testtartás és a légzésre történő összpontosítás. A lépések a következők:

  1. Ülj le.
    • Ha az egészségi állapotod engedi a földre lótusz ülésben, törökülésben. Magad alá tehetsz egy keményebb párnát, összetekert plédet, hogy a gerinced görbületei természetes módon maradjanak, a derekadat így kíméld.
    • Ha mozgásszervi nehézséged van, akkor székre ülj úgy, hogy mindkét talpad a földön legyen és a combod párhuzamos a talajjal.
  2. Keresd meg a gerinced egyenességét. Az állad legyen párhuzamos a talajjal. A vállaidat húzd hátra és a lapockáidat közelítsd a gerincoszlopod irányába.
  3. A kezeidet tedd az öledbe úgy, hogy a hüvelyk ujjaid éppen összeérjenek – jobb kezedben nyugtasd a bal kezed.
  4. Figyelj a légzésedre. Ez egy folyamat, amit érdemes úgy indítanod, hogy megfigyeled a levegő áramlását a testedbe, majd a kifújást. Egy idő után törekedj a hasi légzésre: belégzésnél a has kiemelkedik, kilégzéskor pedig behúzódik.
  5. A nyelved hegyét helyezd a felső ínyed és a fogsorod találkozási pontjához.
  6. A szemedet lecsukhatod vagy résnyire nyitva hagyhatod.
  7. Tartsd ezt a pozíciót. A többi rendeződik magától.
  8. A tapasztalataidat tudatosítsd: írd le vagy oszd meg valakivel, akiben megbízol.
  9. Gyakorold minden nap a pozíció tartását, a tapasztalataid tudatosítását.

A meditációs gyakorlás lehetőségei

A meditáció, egyszerű forma. Önállóan gyakorolhatod bárhol, bármikor. Koncentrálj arra, amit éppen csinálsz – például lélegzel.

Gyakorold a napod egy csendes szakaszában, elvonulva, ülő helyzetben, mozdulatlan testtartással, amikor a családod már vagy még alszik.

Személyesen egyéni vagy kiscsoportos gyakorlásra – maximum 6 fős csoportban – Debrecenben, az Éltető Erő Stúdióban van lehetőséged. Jelentkezz a kapcsolat@eltetoero.hu e-mail címen.

Olvasd el és inspirálódj: Sunrjú Szuzuki: Zen szellem, a kezdő szellem; Filosz, Budapest, 2002.

Időnként oszd meg a tapasztalatainkat valakivel, aki hozzánk hasonlóan gyakorol.

Ha velem szeretnéd megosztani a tapasztalataidat, online is van lehetőséged. Írj a kapcsolat@eltetoero.hu e-mail címre a következő tárgyban: “Meditációs konzultáció” és ez alapján keresni foglak.

A cikkben szereplő fotókat készítette: Bodó Barna.

Móré Zsuzsa

KONZULTÁCIÓRA JELENTKEZEM
Küldd el jelentkezésedet és felveszem Veled a kapcsolatot.

Korábbi bejegyzések

Kováts Mária

Miért érzi a szülő hibásnak magát, ha a gyerekkel valami gond van?

Gondolatok arról, mit tehetünk a gyerekeink boldogságáért: lehetőségek és határok, melyek között szülőként mozgunk. Nem az anya a hibás, ha …

ELOLVASOM
Szolnoki Judith

A szív dönt vagy az ész?

A pályaválasztás egy lezáró lépés: elköteleződést jelent egy szakma kitanulása irányában. Akkor lesz sikeres, ha a választás az érdeklődési kör és a lehetőségek, személyes és környezeti erőforrások figyelembevételével történik.

ELOLVASOM
Freelancerek

Freelancer, azaz szabadúszó vagyok

A pályaválasztás egy lezáró lépés: elköteleződést jelent egy szakma kitanulása irányában. Akkor lesz sikeres, ha a választás az érdeklődési kör és a lehetőségek, személyes és környezeti erőforrások figyelembevételével történik.

ELOLVASOM